Plantaardige kaasvervanger boekt 50% klimaatwinst

Vergelijking tussen kaas en Violife-producten toont impact op CO2-uitstoot en landgebruik

 

Plantaardige kaasvervangers vallen steeds meer in de smaak. Dat ziet ook Violife als een van de belangrijkste spelers in Europa. Niet alleen lenen deze 100% veganistische alternatieven zich voor tal van gerechten, ze zijn ook beter voor het milieu. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van Quantis dat de klimaatimpact van kaas vergeleek met die van plantaardige kaasvervangers. Daarbij boekt Violife een mooie winst met 50% minder CO2-uitstoot en tot 70% minder landgebruik.

Steeds meer Europeanen omarmen een meer plantaardige levensstijl. En dat komt onze planeet ten goede, zo toont een recente studie van het onafhankelijke onderzoeksbureau Quantis uit 2022 aan. Wetenschappers baseerden zich daarvoor op de levenscyclusanalyse (LCA) van klassieke kaas, op basis van melk, en acht Violife-producten* (in sneetjes, als blok, geraspt of smeerbaar), als 100% plantaardig alternatief op basis van kokosolie.

De resultaten liegen er niet om. De Violife-producten hebben duidelijk een lagere klimaatimpact dan de klassieke kaas. De effecten op klimaatverandering van 1 kg Violife-producten variëren tussen 2,2 en 3,2 kg CO2-eq per kg, afhankelijk van receptuur en markt, terwijl de effecten voor gewone kaas variëren tussen 6,1 en 11,9 kg CO2-eq per kg. De plantaardige kaasvervangers kunnen zo in vergelijking minstens 50% CO2-uitstoot besparen in Europa.

Daarnaast nemen de Violife-producten in Europa minder dan een derde land in beslag in vergelijking met dezelfde hoeveelheid kaas. Het landgebruik van 1 kg Violife-producten varieert tussen 1,5 en 2,1 m2 per kg product per jaar, afhankelijk van receptuur en markt, terwijl dat van gewone kaas varieert tussen 5,2 en 11,6 m2 per kg product per jaar. Het gemiddelde landgebruik van Violife-producten over recepten en markten heen bedraagt daarmee 1,7 m2 per kg product, tegenover 7,6 m2 voor dierlijke kaas – goed voor een gemiddelde besparing van 82%.

Ter vergelijking: als je in Europa de consumptie van 1 kg dierlijke kaas vervangt door 1 kg plantaardige kaas van Violife, dan zou dat op zijn minst 3,8 kg CO2-eq uitsparen, wat vergelijkbaar is met 15 maanden of 475 keer je smartphone ’s nachts opladen. Ook zou je jaarlijks minstens 4,2 m2 land minder innemen.

Of, omgerekend naar een gemiddeld gezin van 4 personen in Europa dat een jaar lang overstapt van kaas naar kaasvervanger: Violife-producten kunnen dan 280 kg CO2-eq besparen, wat vergelijkbaar is met een autorit van 800 km, en 307 m2 landgebruik besparen, wat overeenkomt met de grootte van 17 parkeerplaatsen.

* Mozzarella flavour grated 200 g I Mozzarella flavour block 2,5 kg I Cheddar flavour sliced 200 g I Original grated 200g I Original sliced 200 g I Mature cheddar flavour block 200 g I Creamy original tub 200 g I Feta flavour block 200 g

Vegan recepten.pdf

PDF - 1.8 Mb

Over Violife – www.violifefoods.com
Violife, met roots in het Griekse Thessaloniki, is vandaag uitgegroeid tot het favoriete merk van tal van veganisten, vegetariërs en flexitariërs. Sinds 1990 produceert het merk veganistische voedingsmiddelen in zijn fabriek in Drama: 100% zuivel- en lactosevrij, zonder ggo, soja, gluten, noten en bewaarmiddelen. Deze plantaardige kaasvervangers worden verdeeld in meer dan 50 landen wereldwijd.

Instagram: @violife_foods

Facebook: ViolifeFoods

YouTube: ViolifeFoods


Over Upfield - www.upfield.com
Upfield streeft vandaag naar een ‘betere plantaardige toekomst’ en produceert plantaardige voedingsproducten die heerlijk smaken én beter zijn voor de planeet. Als wereldwijde speler in plantaardige voeding is Upfield marktleider in plantaardige kazen en margarines, met meer dan 100 merken waaronder iconische namen als Solo, Flora, Rama, Blue Band, Proactiv, Fruit d'Or, ‘I Can 't Believe It’s Not Butter’, Country Crock en Violife.

Upfield, met hoofdkantoor in Amsterdam, heeft meer dan 4.200 medewerkers in dienst. De groep verdeelt zijn producten in ruim 95 landen en telt 15 productievestigingen wereldwijd. Sinds 1871 is Upfield leider in de margarinecategorie, wat zich vertaalt in ongeëvenaarde ervaring, vakmanschap én inspiratie om zijn missie van een ‘betere plantaardige toekomst’ te vervullen


Voor meer info:
Ellen Haselaars I [email protected] I +32 474 59 35 13

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Upfield